keskiviikko 2. syyskuuta 2020

LUONTOALAN TULEVAT NEUVOJAT & OHJAAJAT PORON JÄLJILLÄ

Me tulevat luontoneuvojat & ohjaajat suunnistimme ensin autoilla Komion luonnonsuojelualueelle. Kaikki löysivät perille maskit naamalla tai ilman? Opet jakoivat meidät pareihin ja kaikki saivat oman kartan alueesta missä päivän aikana patikoimme. Parit toimivat ohjaajina ja oppaana karttaa lukien jotta pysyisimme oikealla reitillä.

Sitten matkaan kohti uusia polkuja ja kokemuksia. Lähdimme siis Komionlammen rannalta kohti Mustinmäkeä, missä oli sitten tarkoitus lounastella. Kuljimme osittain merkittyä Poronpolkua. Sinne saavuimme ja Topi löysi hienon paikan missä sitten jokainen omalla keittimellä rakensi oman ateriansa.

Tästä sitten matkamme jatkui erilaisia polkuja,
pitkospuita, teitä ja risukkoja kävellen kohti takaisin leiriämme. Matkallemme osui Poronpolun historia osuus ja kuvia poroista. Vuonna 1965 Lopelle hankittiin yhdeksänpäinen porotokka. Porot sijoitettiin Salonkylän Estolan maille. Koeruokinta päättyi vuonna 1974, mutta polku elää edelleen.

Matkalla törmäsimme “päänkokoisiin sieniin” ja “ pesusieniin”. Sienet olivat lampaankääpiä ja tuhtihaarakas sieniä. Löysimme myös matkan varrelta kanttarelleja.

Päästyämme takaisin leiriin, jokainen sai aikaa pystyttää teltan, riipparin tai tentsilen. Uitua & syötyä, kävimme läpi päivän ja sen jälkeen lähdimme asuntomessuille.

Asuntomessut olivat hyvin järjestettynä ja sieltä löytyi niin tunnelitelttoja, riippareita, kupolitelttoja ja ihan oikea tentsile. Käveltyämme asuntomessualueen läpi niin jokainen katosi omaan koloonsa nukkumaan. Toki vielä eräs kurssilainen näki hienot lepakon lennot pestessä hampaitaan.

Aamu sarasti seiskan aikaan ja silloin sitten ylös, ulos ja aamupalan tekoon. Aamutoimet ja leirin purettua niin lähdimme taas patikoimaan mutta eri reitille. Nyt oli nokat kohti Luutalampea ja sinne hienosti pääsimme. Matkalla näimme, miten kulotus on hoidettu ja kulotusalueelle oli alkanut kasvaa esim. kissankäpälä ja kangasajuruoho eli villitinjami.

Lou
naan nautittuna lähdimme patikoimaan takaisin kohti Komiolampia. Näimme taas aivan erilaista maasto ja maisemia. Lukkolammen äärellä saimme kokea pienen hetken Metsämielestä, kiitos Johan. Vielä täytyy mainita parit paikan nimet Sikalisko (lampi) ja Ryssänvuori. Kahden päivän aikana saimme nauttia hienosta ilmasta, upeista maisemista ja erittäin mukavasta seurasta.

Jos et ole käynyt tuolla suunnalla niin on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.