Luonnonvara-ala on ympäristötekoja

Lisää tietoa, toimia ja ympäristövastuuta 

Miltä mieleesi herää, kun puhutaan ympäristövastuullisesta opiskelusta? Tarvitseeko sitä varten hakeutua määrätyille kursseille, vai voisiko kenties opiskella kokonaisen tutkinnon niin, että ympäristö otetaan huomioon opintojen jokaisella osa-alueella?

Pohdimme aihetta Hyriassa Uumon luonnonvara-alan kouluttajien kanssa ja saimmekin monipuolisia vastauksia kysymyksiin siitä, kuinka ympäristöasiat näkyvät päivittäisessä opetuksessa ja kuinka luontomme hyvinvointia tukevat toimintamallit sisältyvät koulutukseen. Pohdinnassa olivat myös eri alojen nykyhetki sekä tulevaisuus ympäristön näkökulmasta ja se, kuinka motivoituneita alojen opiskelijat ovat aiheesta.

Mukana keskustelussa oli kouluttajia niin luonto- ja ympäristöalalta, kuin myös maatalous-, metsä-, ja puutarha-aloilta ja pureskeltavana olivat seuraavanlaiset kysymykset;

Mitkä ovat tärkeitä ympäristön hyvinvointia tukevia tekijöitä / toimintatapoja opettamallasi alalla?


”Metsäluonnon monimuotoisuus. Lahopuun ja lehtipuusekoituksen lisääminen. Ilmastonmuutokseen varautumista ja monimuotoisuuden lisäämistä jalopuita istuttamalla. Säästetään pölyttäjille tärkeitä puita. Riistatiheiköiden säästäminen. Talousmetsän ennallistaminen kohti luontaista tilaa niin että puun tuottaminen jatkuu kannattavana.”

– Miko Mäkinen, Metsätalousalan opetus

 

”Hiiltä sitova viljelytapa, kotieläintaloudessa päästöistä huolehtiminen, sekä ympäristöystävälliset valinnat ja toteutukset kotieläintaloudessa ja lemmikkieläinalalla.– Marjatta Tuikkanen, Maatalousala, tuotantoeläinopetus

 

”Lahopuiden jättäminen, hyönteishotellit, risuaidat, jätetään pikkulinnuille talventörröttäjiä ravinnoksi, Kasvihuonetuotannossa on vuosikymmeniä käytetty biologisia torjuntaeliöitä kasvinsuojelussa, kierrätetty ravinteita suljetuissa järjestelmissä jne.”– Marjatta Oittinen & Soile Seppälä, Puutarha-alan opetus

 

”Ympäristön hoidossa täytyy ymmärtää mikä alueella on sen luonteenpiirteeseen säilyttämisen arvoista, arvokasta ja mitä alueella luontaisesti kasvaa. Näitä asioita hoidon kautta voidaan vahvistaa ja tukea. Vääränlaisilla valinnoilla voidaan ympäristön tilaa jopa huonontaa. Uusissa konehankinnoissa kiinnitetään huomiota ympäristövastuullisuuteen ja laitteen käyttötarkoitukseen.” – Reija Kumlin, Luonto- ja ympäristöalan opetus

 

Metsäalalla on tärkeää huomioida luonnonhoidon suositusten toteutuminen metsänkäsittelyn yhteydessä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi säästö- ja lahopuun riittävää määrää, riistatiheikköjen jättämistä ja vesiensuojelun huomioimista eri toimenpiteiden yhteydessä. Lisäksi tulee huomioida metsälain erityisen tärkeät elinympäristöt sekä luonnonsuojelulailla turvattavat luontotyypit, joiden suojeluun ja ominaispiirteiden säilyttämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.” – Sanna Mallén, Metsätalousalan ja luonnonvara-alojen yrittäjyyden opetus

 

Entä oma panoksesi / innovointisi ympäristövastuulliseen opettamiseen?

 

”Luonnon monimuotoisuus, siihen liittyvät toimenpiteet ja harjoitukset opiskelijoille.

Ennallistamiseen ja monimuotoisuuteen liittyvän tutkinnonosan suunnittelu.” - Miko Mäkinen

 

”Käyn läpi opetettavia asioita myös ympäristövastuun kannalta.” – Marjatta Tuikkanen


”Vieraslajit tulevat monessa tutkinnon osassa esille. Kompostointi tulee etenkin valinnaisessa tutkinnon osassa Luonnon monimuotoisuutta tukeva puutarhanhoito. Viheralan kunnossapidon tutkinnon osassa ja edellä mainitussa valinnaisessa nostetaan esille lahopuut, risuaidat, nurmikon pidemmäksi jättäminen leikattaessa (leikkaamatta jättäminen) monilajiset kasvillisuusalueet, vastuullisesti taimistolla kasvatettujen luonnonkasvien käyttäminen istutuksissa. Oman tuotannon kasvien hyödyntäminen ja pienimuotoinen jatkojalostaminen esim. mehuiksi ja hilloiksi.” – Marjatta Oittinen & Soile Seppälä

 

”Vieraslajitorjunnan valinnainen tutkinnonosa oli meillä paikallinen tutkinnonosa mikä saatiin valtakunnalliseksi tutkinnonosaksi vuonna 2021. Tämä tarkoittaa sitä, että sen on mahdollinen suorittaa nyt kaikissa luonto-ja ympäristöalaa opettavissa oppilaitoksissa. Vieraslajitorjunnan opetukseen olemme myös panostaneet ja käytämme opetuksessa myös aiheeseen perehtynyttä asiantuntijaa, koska koen että aihe on hyvin tärkeä ympäristön hoitamisessa.

 

Oma innovointi on kampuksen alueen käyttöniitty. Niityn tarkoitus on luonnonmonimuotoisuuden lisääminen sekä rakennetun ympäristön nurmikon hoidon järkevöittäminen hankalasti leikattavalla alueella. Tärkein tavoite kuitenkin on, että se toimii esimerkkinä opetuksessa miten monimuotoisuutta voidaan nimenomaan rakennetussa ympäristössä lisätä. Tämä ajatus on siis kaikille eri luonnonvara-alan opiskelijoille, sekä myös kampuksella vierailijoille.” – Reija Kumlin


 

”Metsätalouden kestävyyteen kiinnitetään huomiota kaikessa opetuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi metsäluonnon monimuotoisuuden lisäämiseen, luonnonhoidon toimenpiteisiin ja vesiensuojeluun kiinnitetään huomiota aina opetuksen yhteydessä silloin, kun nämä asiat liittyvät opetettavaan aiheeseen.” – Sanna Mallén

 

Millaista on ympäristölähtöinen vuorovaikutus ja opiskelijoiden motivoituneisuus ympäristöä kohtaan tulevalla alallaan?

 

”Opiskelijat tulevat avoimin mielin koulutukseen, mikä mahdollistaa uudenlaisen motivoitumisen ympäristöä kohtaan. Kun aiheesta kertoo opettaja, eikä mikään klikkiotsikko somesta, sitä on helpompi uskoa ja halu ymmärtää on suuri kun asioita käydään rauhassa läpi ja konkreettisia esimerkkejä hyödyntäen.” – Miko Mäkinen

 

”Opiskelijat ovat erittäin motivoituneita ympäristöasioihin.” – Marjatta Tuikkanen

 

”Osa opiskelijoista on motivoituneita. Puutarha-alan opiskelijat toimivat rakennetussa ympäristössä, tuotannossa tai kaupan työpaikoissa. Puutarhurit ovat puutarhakasvien kanssa tekemisissä, jolloin ympäröivä aivan luonnontilainen luonto ei ole se mitä he tavoittelevat.” – Marjatta Oittinen & Soile Seppälä

 

”Toivon että rohkaisen opiskelijoita omaan ajatteluun miten omalla toiminnallaan voi omassa arjessa ottaa ympäristövastuullisuuden huomioon. Parasta on kun kuulee miten opiskelijat ovat oppineet katsomaan ympäristöä uusin silmin ja tekemään erilaisia havaintoja mitä ennen ovat tehneet. Tämä uusi ammattitaito tai sanoisiko ominaisuus, tulee heillä säilymään koko loppuiän. Ympäristön jatkuva havainnointi varmistaa että oma osaaminen lisääntyy sitten jatkossakin.” – Reija Kumlin

 

”Moni metsäalaa opiskelemaan tuleva on kiinnostunut kestävästä metsätaloudesta, erityisesti ilmastokestävyydestä. Tämä on hyvä asia, sillä ilmastonmuutos ja luontokato vaikuttavat enenevässä määrin metsien terveyteen ja sitä kautta metsien käsittelyyn.” – Sanna Mallén

 


Millaiseksi näet opettamasi alan nykyhetken/tulevaisuuden ympäristönäkökulmasta?

 

”Mikäli EU:n ennallistamisasetus tulee voimaan, osaaville ennallistajille tulisi rutkasti lisää töitä ja metsuriopinnoissa on mahdollista oppia näitä ennallistamistoimenpiteitä. Ympäristönäkökulmasta voitaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti siirtyä biopolttoaineisiin ja -teräketjuöljyihin. Akkusahat vaativat vielä kehitystä, että niitä voisi luotettavasti käyttää eri olosuhteissa ja monta vuotta.” – Miko Mäkinen

”Maatalousala saa kritiikkiä ympäristönäkökulmasta, vaikka paljon jo tehty ja suuri määrä hyviä ympäristötoimia on myös tulossa. Ympäristöasioihin on  siis panostettu ja työ jatkuu edelleen.” – Marjatta Tuikkanen

”Ympäristöasiat tulevat entistä vahvemmin ja monipuolisemmin esille. Hiilensidonnassa nousee myös puutarhakasvit tärkeinä esille. Kun tutkinnon perusteet uudistuivat, sinne tuli enemmän ympäristönäkökulmia esille.” – Marjatta Oittinen & Soile Seppälä


”Opetan ympäristönhoitoa joten tällä alalla ympäristönäkökulma tulee vahvasti osana tutkintoa. Etenkin nuoret ovat hyvin kiinnostuneita ympäristön tilasta ja haluaisivat vaikuttaa toiminnallansa ympäristöasioihin. Ympäristönhoitajan tutkinto antaa myös hyvät perustiedot jos on kiinnostunut jatkamaan alan opintoja vaikka korkeakoulussa.

Toivon että opiskelijoilla säilyy luottamus ja toivo, että tulevaisuudessa on odotettavissa myös hyvää. Me kaikki voimme omilla valinnoilla ympäristön vointiin vaikuttaa ja lisätä ihmisten tietoisuutta ja välittämistä omasta ympäristöstään.” – Reija Kumlin


 

”Metsäalalla kiinnitetään tällä hetkellä erityishuomiota ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin metsätaloudessa, kuten lisääntyneisiin myrsky- ja hyönteistuhoihin.

Em. haasteita alalla tullaan taklaamaan monin keinoin, kuten lisäämällä sekametsien osuutta ja säilyttämällä osa vanhoista metsistä hiilivarastoina. Myös vähätuottoisten suometsien ennallistamisella saavutetaan ilmastohyötyjä turpeen hiilivaraston säilymisen kautta. Ennallistamisella lisätään myös suoluonnon monimuotoisuutta ja parannetaan suometsien vesiensuojelun tasoa.


Ilmastoviisaalla metsätaloudella on myös iso rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa, hiilen sidonnan ja varastoinnin kautta.” – Sanna Mallén

 



Käytännön tekemistä ohjaa koko Hyria koulutuksen yhteiset asiat sekä strategia, joten myös niistä muutama poiminta.

Kestävän tulevaisuuden luominen on kirjattu Hyria konsortion strategiaan . Vihreän siirtymän työssä painotus on ekologisessa kestävyydessä ja sen etenemistä varmistamassa on kestävän kehityksen työryhmä.

Hyrian ympäristöjärjestelmänä on OKKA-säätiön Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi. Sertifioituja koulutusaloja on tällä hetkellä kolme: Luonnonvara-ala, Matkailu-, ravintola- ja cateringala, Liiketoiminnan ala. Seuraavaksi käynnistyy sertifiointiprosessi palvelualojen koulutuksiin.
 
Hiilijalanjälkikartoituksia varten on tehty päästökartoituksia vuosina 2017, 208 ja 2019. Näiden pohjalta laadittiin sisäinen toimenpideohjelma päästöjen vähentämiseksi vuonna 2019. Määrätietoiset kiinteistötoimenpiteet ovat olleet suurimmassa roolissa päästöjen vähenemisessä.  Seuraava hiilijalanjälkikartoitus on ajankohtainen vuonna 2024, jolloin saadaan faktaa vuoden 2023 päästöistä ja nykytilanteestamme.
 

VASKI-hanke (2022-23) eli ”Vastuullinen ja kestävä ammatillinen koulutus” –hankkeessa on mukana 61 koulutuksen järjestäjää, Hyria yhtenä näistä. VASKI on tuonut lisäresurssia henkilöstön osaamisen kehittämiseen ilmasto- ja ympäristöasioissa. Hankkeen puitteissa rakennettiin Ilmastovastuullinen toiminta - tutkinnon osa opiskelijoille valinnaiseksi. Sen osana olevan verkkokurssin tulee suorittamaan jokainen Hyrialainen vuoden 2023 aikana ja se on jo osana perehdyttämispakettia. Luonnonvara-ala on ensimmäinen ala, jonka koko henkilöstö on suorittanut ilmastovastullinen toiminta verkkokurssin.

 


Hyria - Luontopositiivisesti älykäs yhteisö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti