Lisää tietoa, toimia ja ympäristövastuuta
Miltä mieleesi herää, kun puhutaan ympäristövastuullisesta opiskelusta? Tarvitseeko sitä varten hakeutua määrätyille kursseille, vai voisiko kenties opiskella kokonaisen tutkinnon niin, että ympäristö otetaan huomioon opintojen jokaisella osa-alueella?
Pohdimme
aihetta Hyriassa Uumon luonnonvara-alan kouluttajien kanssa ja saimmekin
monipuolisia vastauksia kysymyksiin siitä, kuinka ympäristöasiat näkyvät
päivittäisessä opetuksessa ja kuinka luontomme hyvinvointia tukevat toimintamallit
sisältyvät koulutukseen. Pohdinnassa olivat myös eri alojen nykyhetki sekä
tulevaisuus ympäristön näkökulmasta ja se, kuinka motivoituneita alojen
opiskelijat ovat aiheesta.
Mukana
keskustelussa oli kouluttajia niin luonto- ja ympäristöalalta, kuin myös
maatalous-, metsä-, ja puutarha-aloilta ja pureskeltavana olivat seuraavanlaiset
kysymykset;
Mitkä ovat tärkeitä ympäristön
hyvinvointia tukevia tekijöitä / toimintatapoja opettamallasi alalla?
”Metsäluonnon monimuotoisuus. Lahopuun ja lehtipuusekoituksen
lisääminen. Ilmastonmuutokseen varautumista ja monimuotoisuuden lisäämistä
jalopuita istuttamalla. Säästetään pölyttäjille tärkeitä puita.
Riistatiheiköiden säästäminen. Talousmetsän ennallistaminen kohti luontaista
tilaa niin että puun tuottaminen jatkuu kannattavana.”
– Miko Mäkinen, Metsätalousalan opetus
”Hiiltä sitova viljelytapa, kotieläintaloudessa päästöistä huolehtiminen, sekä ympäristöystävälliset valinnat ja toteutukset kotieläintaloudessa ja lemmikkieläinalalla.”– Marjatta Tuikkanen, Maatalousala, tuotantoeläinopetus
”Lahopuiden jättäminen, hyönteishotellit, risuaidat, jätetään pikkulinnuille talventörröttäjiä ravinnoksi, Kasvihuonetuotannossa on vuosikymmeniä käytetty biologisia torjuntaeliöitä kasvinsuojelussa, kierrätetty ravinteita suljetuissa järjestelmissä jne.”– Marjatta Oittinen & Soile Seppälä, Puutarha-alan opetus
”Ympäristön hoidossa täytyy ymmärtää mikä alueella on sen luonteenpiirteeseen säilyttämisen arvoista, arvokasta ja mitä alueella luontaisesti kasvaa. Näitä asioita hoidon kautta voidaan vahvistaa ja tukea. Vääränlaisilla valinnoilla voidaan ympäristön tilaa jopa huonontaa. Uusissa konehankinnoissa kiinnitetään huomiota ympäristövastuullisuuteen ja laitteen käyttötarkoitukseen.” – Reija Kumlin, Luonto- ja ympäristöalan opetus
”Metsäalalla on tärkeää huomioida luonnonhoidon
suositusten toteutuminen metsänkäsittelyn yhteydessä. Käytännössä tämä
tarkoittaa esimerkiksi säästö- ja lahopuun riittävää määrää, riistatiheikköjen
jättämistä ja vesiensuojelun huomioimista eri toimenpiteiden yhteydessä.
Lisäksi tulee huomioida metsälain erityisen tärkeät elinympäristöt sekä
luonnonsuojelulailla turvattavat luontotyypit, joiden suojeluun ja
ominaispiirteiden säilyttämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.” – Sanna
Mallén, Metsätalousalan ja luonnonvara-alojen yrittäjyyden opetus
Entä oma panoksesi / innovointisi ympäristövastuulliseen
opettamiseen?
”Luonnon monimuotoisuus, siihen liittyvät toimenpiteet ja
harjoitukset opiskelijoille.
Ennallistamiseen ja monimuotoisuuteen liittyvän tutkinnonosan
suunnittelu.” - Miko Mäkinen
”Käyn läpi opetettavia asioita myös ympäristövastuun kannalta.” – Marjatta Tuikkanen
”Vieraslajit tulevat monessa tutkinnon osassa esille. Kompostointi tulee etenkin valinnaisessa tutkinnon osassa Luonnon monimuotoisuutta tukeva puutarhanhoito. Viheralan kunnossapidon tutkinnon osassa ja edellä mainitussa valinnaisessa nostetaan esille lahopuut, risuaidat, nurmikon pidemmäksi jättäminen leikattaessa (leikkaamatta jättäminen) monilajiset kasvillisuusalueet, vastuullisesti taimistolla kasvatettujen luonnonkasvien käyttäminen istutuksissa. Oman tuotannon kasvien hyödyntäminen ja pienimuotoinen jatkojalostaminen esim. mehuiksi ja hilloiksi.” – Marjatta Oittinen & Soile Seppälä
”Vieraslajitorjunnan valinnainen tutkinnonosa
oli meillä paikallinen tutkinnonosa mikä saatiin valtakunnalliseksi
tutkinnonosaksi vuonna 2021. Tämä tarkoittaa sitä, että sen on mahdollinen
suorittaa nyt kaikissa luonto-ja ympäristöalaa opettavissa oppilaitoksissa.
Vieraslajitorjunnan opetukseen olemme myös panostaneet ja käytämme opetuksessa
myös aiheeseen perehtynyttä asiantuntijaa, koska koen että aihe on hyvin tärkeä
ympäristön hoitamisessa.
Oma innovointi on kampuksen alueen
käyttöniitty. Niityn tarkoitus on luonnonmonimuotoisuuden lisääminen sekä
rakennetun ympäristön nurmikon hoidon järkevöittäminen hankalasti leikattavalla
alueella. Tärkein tavoite kuitenkin on, että se toimii esimerkkinä opetuksessa
miten monimuotoisuutta voidaan nimenomaan rakennetussa ympäristössä lisätä.
Tämä ajatus on siis kaikille eri luonnonvara-alan opiskelijoille, sekä myös
kampuksella vierailijoille.” – Reija Kumlin
”Metsätalouden kestävyyteen kiinnitetään
huomiota kaikessa opetuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi
metsäluonnon monimuotoisuuden lisäämiseen, luonnonhoidon toimenpiteisiin ja
vesiensuojeluun kiinnitetään huomiota aina opetuksen yhteydessä silloin, kun
nämä asiat liittyvät opetettavaan aiheeseen.” – Sanna Mallén
Millaista on ympäristölähtöinen vuorovaikutus ja opiskelijoiden
motivoituneisuus ympäristöä kohtaan tulevalla alallaan?
”Opiskelijat tulevat avoimin mielin koulutukseen, mikä
mahdollistaa uudenlaisen motivoitumisen ympäristöä kohtaan. Kun aiheesta kertoo
opettaja, eikä mikään klikkiotsikko somesta, sitä on helpompi uskoa ja halu
ymmärtää on suuri kun asioita käydään rauhassa läpi ja konkreettisia
esimerkkejä hyödyntäen.” – Miko Mäkinen
”Opiskelijat ovat erittäin motivoituneita
ympäristöasioihin.” – Marjatta Tuikkanen
”Osa
opiskelijoista on motivoituneita. Puutarha-alan opiskelijat toimivat
rakennetussa ympäristössä, tuotannossa tai kaupan työpaikoissa. Puutarhurit
ovat puutarhakasvien kanssa tekemisissä, jolloin ympäröivä aivan
luonnontilainen luonto ei ole se mitä he tavoittelevat.” – Marjatta Oittinen
& Soile Seppälä
”Toivon että rohkaisen
opiskelijoita omaan ajatteluun miten omalla toiminnallaan voi omassa arjessa
ottaa ympäristövastuullisuuden huomioon. Parasta on kun kuulee miten
opiskelijat ovat oppineet katsomaan ympäristöä uusin silmin ja tekemään
erilaisia havaintoja mitä ennen ovat tehneet. Tämä uusi ammattitaito tai
sanoisiko ominaisuus, tulee heillä säilymään koko loppuiän. Ympäristön jatkuva
havainnointi varmistaa että oma osaaminen lisääntyy sitten jatkossakin.” –
Reija Kumlin
”Moni metsäalaa opiskelemaan tuleva on
kiinnostunut kestävästä metsätaloudesta, erityisesti ilmastokestävyydestä. Tämä
on hyvä asia, sillä ilmastonmuutos ja luontokato vaikuttavat enenevässä määrin
metsien terveyteen ja sitä kautta metsien käsittelyyn.” – Sanna Mallén
Millaiseksi näet opettamasi alan nykyhetken/tulevaisuuden
ympäristönäkökulmasta?
”Mikäli EU:n ennallistamisasetus
tulee voimaan, osaaville ennallistajille tulisi rutkasti lisää töitä ja
metsuriopinnoissa on mahdollista oppia näitä ennallistamistoimenpiteitä.
Ympäristönäkökulmasta voitaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti siirtyä
biopolttoaineisiin ja -teräketjuöljyihin. Akkusahat vaativat vielä kehitystä,
että niitä voisi luotettavasti käyttää eri olosuhteissa ja monta vuotta.” –
Miko Mäkinen
”Maatalousala saa kritiikkiä ympäristönäkökulmasta, vaikka paljon jo tehty ja suuri määrä hyviä ympäristötoimia on myös tulossa. Ympäristöasioihin on siis panostettu ja työ jatkuu edelleen.” – Marjatta Tuikkanen
”Ympäristöasiat tulevat entistä vahvemmin ja monipuolisemmin esille. Hiilensidonnassa nousee myös puutarhakasvit tärkeinä esille. Kun tutkinnon perusteet uudistuivat, sinne tuli enemmän ympäristönäkökulmia esille.” – Marjatta Oittinen & Soile Seppälä
”Opetan ympäristönhoitoa joten tällä alalla ympäristönäkökulma tulee vahvasti osana tutkintoa. Etenkin nuoret ovat hyvin kiinnostuneita ympäristön tilasta ja haluaisivat vaikuttaa toiminnallansa ympäristöasioihin. Ympäristönhoitajan tutkinto antaa myös hyvät perustiedot jos on kiinnostunut jatkamaan alan opintoja vaikka korkeakoulussa.
Toivon että opiskelijoilla säilyy luottamus ja
toivo, että tulevaisuudessa on odotettavissa myös hyvää. Me kaikki voimme
omilla valinnoilla ympäristön vointiin vaikuttaa ja lisätä ihmisten
tietoisuutta ja välittämistä omasta ympäristöstään.” – Reija Kumlin
”Metsäalalla kiinnitetään tällä hetkellä
erityishuomiota ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin metsätaloudessa,
kuten lisääntyneisiin myrsky- ja hyönteistuhoihin.
Em. haasteita alalla tullaan taklaamaan monin
keinoin, kuten lisäämällä sekametsien osuutta ja säilyttämällä osa vanhoista
metsistä hiilivarastoina. Myös vähätuottoisten suometsien ennallistamisella
saavutetaan ilmastohyötyjä turpeen hiilivaraston säilymisen kautta.
Ennallistamisella lisätään myös suoluonnon monimuotoisuutta ja parannetaan
suometsien vesiensuojelun tasoa.
Ilmastoviisaalla metsätaloudella on myös iso
rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa, hiilen sidonnan ja varastoinnin kautta.” –
Sanna Mallén
VASKI-hanke (2022-23) eli ”Vastuullinen ja kestävä ammatillinen koulutus” –hankkeessa on mukana 61 koulutuksen järjestäjää, Hyria yhtenä näistä. VASKI on tuonut lisäresurssia henkilöstön osaamisen kehittämiseen ilmasto- ja ympäristöasioissa. Hankkeen puitteissa rakennettiin Ilmastovastuullinen toiminta - tutkinnon osa opiskelijoille valinnaiseksi. Sen osana olevan verkkokurssin tulee suorittamaan jokainen Hyrialainen vuoden 2023 aikana ja se on jo osana perehdyttämispakettia. Luonnonvara-ala on ensimmäinen ala, jonka koko henkilöstö on suorittanut ilmastovastullinen toiminta verkkokurssin.
Hyria - Luontopositiivisesti älykäs yhteisö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti