ELO 20 -
Etäällä ja lähellä, mutta maastossa enimmäkseen
Tulenteon
opettelu ei taida onnistua etänä, totesi reilut kahdeksankymppinen isäukkoni
ennen kevään opiskelujen alkua. Niinpä vaan vanha metsä- ja kalamies erehtyi -
ainakin jossain määrin. Olemme askarrelleet erilaisia sytytysvälineitä pienissä
kotipajoissamme sekä testailleet steariinisipsien ja -kennojen toimivuutta
takapihan nuotioilla sekä sauna- ja takkapesissä. Opetusvideot opettajistamme
kiehisiä kirveellä ja puukolla veistävinä taitureina sai kaiken näyttämään aika
helpolta - meiltähän tämä myös käy.
Askel teoriasta märkään ja pimeään metsään on kuitenkin pitkä, mutta
eiköhän tämäkin sitten syksymmällä parin pompun taktiikalla onnistu kohtuudella
meiltäkin.
Ei
eräoppaaksi tietenkään valmistuta kotisukissa hiippailemalla sekä tabletin
näyttöä kääntämällä ja ääntä säätämällä, mutta eipä näin ole käymässäkään edes
tänä poikkeavan ajan keväänä. Meille on suunniteltu kokonaisuus, jossa
oppimisen monet keinot ovat käytössämme. Opettajilta pieni annos teoriaa
sytykkeeksi, hieman tausta-aineistoa syttypuuna, henkilökohtaisten tehtävien
valmistelua, ryhmän kanssa työstämistä, maastoon kirmaamista, keskustelua ja
tiedon jakamista koko kurssille (taitaa olla sitä
monimuotojuttua).
Maastoon
olemme hakeutuneet etsimään (puuttuvia) rasteja, metsästämään sammaleita (niitä
samannäköisiä vihreitä), suunnittelemaan kartanlukurataa sekä ennen kaikkea
nauttimaan keväästä. Viikonlopun liikunnan jälkeen on jopa hieman väsyttänyt,
mutta työryhmämme videopalaverissa arvelimme tämän johtuvan ennemminkin
runsaasta ulkoilmasta kuin pienimuotoisesta ikääntymisestä.
Merkittävänä
ongelmana luonnon tuntemisen opiskelussa on välittömän vuorovaikutuksen
puuttuminen opettajiin, jolloin vaikkapa lintujen äänien havainnointi tai
kasvien tunnistaminen saattaa mennä enemmän tai vähemmän arvailuksi
(harakoille). Kevät on toki armollista opetteluaikaa meille aloittelijoille,
sillä luonto monipuolistuu vaiheittain liki laji tai pari kerrallaan.
Entäpä
minkälaisia erä- ja luontoihmisiä ELO 20 kurssin kaksikymmentä oppilasta
mahtaa olla? Olipa maastossa liikkumisen ja ”eräilyn” kokemuksemme mikä
tahansa, niin yhteistä näyttäisi olevan vahva joskin omannäköisemme suhde
luontoon. Kahden viikon välein vaihtuvissa työryhmissä ehdimme tutustua ennen
kesälomaa ainakin pintaraapaisuin liki kaikkiin kurssikavereihin, mikä on
tietenkin hyvä asia.
Elokuussa
(toivottavasti) alkava lähijakso maastojaksoineen näyttää kuitenkin
syvällisemmin luonteemme ja ryhmätyötaitomme. Luultavammin ensimmäinen ilta
leiriaskareilla ja yö teltassa kertoo meistä jo paljon enemmän - sitä odottaen.
Teksti ja
kuva: Pertti, ELO 20
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti