perjantai 13. syyskuuta 2019

Kouluttajanäkökuma


Opastaminen oli aika kivaa!


ELO19 ryhmä harjoitteli pyöräretken oppaana toimimista 27.-30.8.2019 Turun saaristossa. Pyöräretki alkoi Taivassalosta ja kiersi Velkuan, Rymättylän, Seilin, Nauvon, Houtskarin, Brändön ja Kustavin kautta takaisin Taivassaloon. Neljän päivän aikana pyöräiltiin yli 170 km saaristomaisemissa, pääosin kauniissa loppukesän säässä.

Maastojakson tavoitteena oli harjoitella asiakasryhmän opastamista pyörillä liikuttaessa, taukopaikoissa, nähtävyyskohteissa sekä majoituspaikoissa. ELO19 -opiskelijat oli jaettu neljään vastuuryhmään, jotka itsenäisesti hoitivat oman vastuupäivänsä suunnittelun ja toteutuksen muulle porukalle. Asiakkaana saatiin mm. kokea millaista on ajaa pitkässä pyöräletkassa ja päästiin tutustumaan upeisiin luonto- ja kulttuurikohteisiin. Iltaisin kokoonnuttiin palautepalaveriin, jossa päivän vastuuryhmä sai opaspalautetta, oppaat pääsivät arvioimaan omaa toimintaansa ja kouluttajat toivat esiin havaitsemiaan huomioita. Retken jälkeen opiskelijat reflektoivat vielä omaa oppimistaan. Tässä vaiheessa opintoja ollaan jo pitkällä, alla hienoja oivalluksia:

         Suunnitteluprosessi oli opettavainen ja sujui mielestäni meidän ryhmältä oikein hyvin. Ryhmässä suunnittelu vaatii kaikilta hyviä yhteistyötaitoja ja luopumista välillä omista mielenkiinnonkohteista.

·        Oman osuuden suunnittelussa vaikeutta tuotti se, että piti suunnitella retkeä kohteeseen mitä ei ole ennen liikkunut.
·        Jos itse joskus oppaana suunnittelen pyöräretkeä, on tarkkaan mietittävä asiakasryhmä, retken sisältö ja luonne.
·        Opastustuokioihin tulee perehtyä perusteellisesti, niissä on hyvä käyttää erilaisia tehosteita, joilla opastuksesta tulee mielekkäämpää sekä oppaalle että asiakkaille
·        Oppaan on hyvä tuntea retkikohteensa, koska se helpottaa ryhmäretken suunnittelua ja aikatauluttamista sekä aikataulussa pysymistä. Lisäksi kohteen kulttuuriin, ympäristöön ja historiaan tutustuminen on yksi suunnitteluvaiheen tehtävistä, jotta opas tietää vastata asiakkaiden kysymyksiin sekä pitää tietoiskuja matkan varrella nähtävyyksien luona.
·        Nyt päästiin ensimmäistä kertaa opastamaan joukkoa ja se hieman jännitti varsinkin kun ympäristö ei ollut tuttu. Hyvää oppia tuli pyöräretken vetämisestä. Pitää varautua siihen että ryhmässä monen tasoisia pyöräilijöitä, aikataulu pitää olla väljä, jos jotain väsymisiä tai teknisiä ongelmia tulee.
·        Opas on moniammattilainen.
·        Tällä retkellä opin, että aikuisten ohjaaminen voi olla paljon haastavampaa. Aikuiselle on vaikeampi antaa turvallisuuteen liittyviä ohjeita, koska he saattavat kokea sen liialliseksi holhoamiseksi.
·        Pyörällä liikkuminen aikuisryhmänkin kanssa on yllättävän haastavaa. Turvavälien pitäminen, reunassa ajaminen, pysähtyminen turvallisesti, eri vauhtia ajavien asiakkaiden huomioiminen ovat asioita, jotka oppaan pitää osata ottaa huomioon. Opin paljon kaikesta tästä.

·        Oppaan tulee olla aina pari askelta edellä tilannetta ja miettiä jo valmiiksi erilaisia toimintamalleja yllättävien tilanteiden varalle

·        Kaikki ottivat harjoittelun vakavasti ja päivä päivältä enemmän edellisen päivän ryhmästä oppia ottaen ja toimintaa eteenpäin vieden.
·        Saaristo on rikas, ainutlaatuinen luonnonvara Suomessa, johon haluan perehtyä paremmin
·        Opin erittäin paljon tästä osasta Suomea, koska en ollut aikaisemmin käynyt siellä
·         Illan palautekeskusteluissa asiakkaat toivat monenlaisia näkökulmia ja kehitysehdotuksia esille, tämä auttoi meitä oppaiksi opiskelevia saamaan pohdittavaa tulevaan ammattiimme ja sen tuomiin vaatimuksiin.
·        Pyöräretki oli kokonaisuudessaan mielenkiintoinen ja myöskin sopivan haastava. 


 Teksti ja kuvat by Elo19 –ryhmä ja kouluttaja Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti