Heräsimme
aamulla aurinkoisessa Houtskarin saaristokoulussa. Olimme sopineet, että
aloitamme aamun rauhallisesti ja vasta puoli kahdeksalta marssimme valmiille
aamupalalle. Vielä mitä!? Kun me oppaat saimme silmämme auki puoli seitsemän
aikaan, oli telttakylä lähestulkoon purettu ja asiakkaat valmiina päivän
koitoksiin. Oli ihana
nauttia aamiaista, jonka emäntä oli loihtinut meille aurinkoiseen
aamiaishuoneeseen: tuoreita sämpylöitä, puuroa, kananmunia, kahvia...
Opasryhmämme,
Anniina, Silja, Timo ja Anne, kihisi innosta ja jännityksestä. Vedimme
päällemme keltaiset paidat ja naamamme loistivat kuin Naantalin auringot.
Työnjakomme oli selvä ja kaikki olivat tehtäviensä tasalla.
Aamupalan ja
varusteiden pakkaamisen jälkeen kokoonnuimme lähtöpaikkaan aamujumppaa varten.
Annen johdolla venyttelimme pyöräilystä ja nukkumisesta jäykät rankamme
joustaviksi, unohtamatta jalkoja ja käsiä.
Ennen lähtöä
jaoimme kaikille Olmo-pyöräilylippikset. Se viimeistään nosti hymyn
vaativammankin asiakkaan kasvoille. Sitten yhteiskuva, Timo-oppaan napakat
turvaohjeet ja matkaan kohti Hyppeistä Silja-oppaan perässä. Timo tarttui
huoltoauton rattiin ja ajeli rauhallisesti perässämme.
Saaristokoulu-Hyppeis-Roslax
Päivän taitettava matka aloitettiin rauhallisesti
idyllistäkin idyllisemmissä Houtskärin saaristomaisemissa. Ensimmäinen
kohteemme oli Borgbergin lintutorni, josta aukesivat näkymät (ainakin
kirkkaalla säällä) aina Ahvenanmaan alueelle asti.
Saatuamme tornissa keuhkomme täyteen raikasta meri-ilmaa, annoimme pyörien rullata kevyesti Hyppeisiin, pieneen ja autenttiseen saaristolaiskylään, jossa saimme vastaamme ainoastaan muutaman määkivän lampaan. Aika tuntui pysähtyneen. Hyppeisistä poikkesimme metsään mutkittelevalle, joitakin asiakkaita epäilyttävälle hiekkatielle, joka johti meidät muinaishautojen luo. Jos tunnelma kylässä oli pysähtynyt ja rauhallinen, niin se oli vasta alkua sille metsän hiljaisuudelle, jota hautojen luona saimme kokea. Auringon säteillessä kultaisena puiden lomasta oli hyvä hetkeksi pysähtyä miettimään muinaisten ihmisten elämää saarella.
Borgbergin lintutorni |
Saatuamme tornissa keuhkomme täyteen raikasta meri-ilmaa, annoimme pyörien rullata kevyesti Hyppeisiin, pieneen ja autenttiseen saaristolaiskylään, jossa saimme vastaamme ainoastaan muutaman määkivän lampaan. Aika tuntui pysähtyneen. Hyppeisistä poikkesimme metsään mutkittelevalle, joitakin asiakkaita epäilyttävälle hiekkatielle, joka johti meidät muinaishautojen luo. Jos tunnelma kylässä oli pysähtynyt ja rauhallinen, niin se oli vasta alkua sille metsän hiljaisuudelle, jota hautojen luona saimme kokea. Auringon säteillessä kultaisena puiden lomasta oli hyvä hetkeksi pysähtyä miettimään muinaisten ihmisten elämää saarella.
Jottei liian alhainen kahvin ja sokerin määrä veressä pääse
etenkään aamutuimaan yllättämään, niin pysähdyimme vielä Hyppeisten Värdhusin
kahvilaan nauttimaan auringon lämmöstä ja veden liplatuksesta. Vaikka kahvilan
aukioloa oltiin tarkastettu useaan otteeseen erinäisistä digitaalisista
kanavista, niin tämä reissu opetti meille ainakin sen, että aina parempi
soittaa. Puhelimella. Suoraan sille palveluntarjoajalle. Ainakin saaristossa,
kun ihmismäärät kesäsesongin loppuessa hiipuvat, niin yrittäjätkin vähentävät
samassa tahdissa toimintaansa. Ja niinhän se oli käynyt meidänkin kahvilan
kohdalla, mutta pitäjä onneksi huomasi pihalla poukkoilevan pyöräporukan ja
riensi paikalle hätiin.
Roslax-Gullvivan
Idyllisen
Hyppein jälkeen pääsimme lepuuttamaan jalkojamme M/S Satava -lautalle.
Lauttamatka kesti yli kaksi tuntia, joten kaikilla oli riittävästi aikaa
nauttia lounasta, ottaa päiväunet, nauttia kannella merellisistä näkymistä ja
merilinnuista sekä kuunnella meidän oppaiden ohjelmanumerot sisätiloissa lautan
moottoreiden jyskeessä. Anne kertoili maantiepyöräilystä urheilulajina, Anniina
ja Silja antoivat asiakkaille kunnon tietopläjäyksen saariston sääolosuhteista.
Viimeiseksi kuultiin ote Ulla-Leena Lundbergin kirjasta Jää ja
kuunneltiin aina yhtä ihana Myrskyluodon Maija, tällä kertaa Valtteri
Torikan ja Maria Ylipään versiona.
Kun lautta saapui Torsholmaan, lähdimme “Tour de Brändölle” Annen johdolla, Anniinan ajaessa huoltoautoa. Tuuli oli myötäinen, aurinko porotti pilvettömältä taivaalta ja merelliset näköalat olivat kerrassaan mahtavat. Pysähtelimme muutaman kerran ottamaan valokuvia ja kerran näimme merikotkan liitelevän päämme päällä kuin tilauksesta. Pyörähdimme myös katsomassa Brändön kirkkoa, joka on rakennettu 1740-luvun lopussa.
Vauhtimme
oli rauhallinen ja saavuimme Gullvivanin kahvilaan aikataulussa
iltapäiväkahveille. Kahvin jälkeen Anne hyppäsi huoltoauton puikkoihin ja
Anniina alkoi luotsaamaan retkeilijöitä kohti Långön satamaa, jossa koimme
opaspäivämme suurimman järkytyksen.
Gullvivanin
kahvila - Långön satama
Gullvivanin
kahvila Brändössä oli jo suljettu kesän turistit palvelleena, mutta kahvila
avattiin meille varta vasten. Anniina soitti edellisenä päivänä kahvilaan ja
kysyi, josko pyöräilijöille tarjoutuisi mahdollisuus päiväkahvin ja pullan
ostoon. Ja onnistuihan se - mainiota palvelua! Gullvianin kahvilasta oli noin
10 kilometrin matka Långön satamaan. Brändö on kuuluisa upeista maisemistaan,
erityisesti silloin, kuin meri liplattaa autotien molemmin puolin.
Anniina-oppaan tarkoituksena oli rauhaisa pyöräily maisemista nauttien kohti
satamaa, mutta vauhti kasvoikin välillä niin nopeaksi, että saavuimme satamaan
reilusti ennen lähtöaikaa.
Siirrytään
tuohon järkytykseen...
Saapuessamme
Långön satamaan varmistimme lautan kuskilta, että meneehän lautta Vuosnaisiin.
Meille vastattiin ruotsiksi, että ei mene Vuosnaisiin vaan Osnäsiin. Olimme
kauhuissamme siitä, että olimme saapuneet väärään satamaan. Oppaiden aivoissa
surisi jo vaihtoehtoisen reitin suunnittelu, jotta pääsy Vuosnaisiin onnistuisi
vielä saman päivän aikana. Noh, hetken juteltuamme kuskin kanssa på svenska,
ymmärsimme sen, että Vuosnainen on ruotsiksi Osnäs. Huoahdimme helpotuksesta ja
selvensimme myös asiakkaillemme, että oikeassa satamassa ollaan, kuten pitikin.
Ja Vuosnainen on ruotsiksi Osnäs. Muutkin paikannimet kannattaa opetella suomen
lisäksi ruotsiksi. Näin säästytään turhilta järkytyksiltä. Lauttamatka
meni leppoisasti levähdellen. Vuosnaisten satamaan saapuessamme Timo otti
vuorostaan oppaan vastuun.
Vuosnainen
- Lootholma
Aurinkoisessa
säässä pyöräletka lähti Vuosnaisten satamasta polkien kohti Vartsalan lossia
Timon johdolla. Matka joutui arvioitua nopeammin ja retkeilijöille jäi aikaa
tunnistaa lintuja ja kasveja satamassa. Lossin tultua huomasimme, ettei ruuhkaa
ollut, kaksi autoa meidän lisäksemme. Saavuimme Kustavin satamaan ja viimeisen
nousun jälkeen uudella pyörätiellä kaupan valomainos piirtyi näkökenttään ja
oli halukkaille iltapalan hankinnan mahdollisuus. Vielä 10 min pyöräilyä ja
päiväretki oli suoritettu. Majoittuminen tapahtui ripeästi ja suihku virkisti
Lootholman leirintäalueella. Vielä palautekeskustelu ja nukkumaan, niin päivän
väsymys oli poispyyhkäisy.
Teksti ja kuvat ELO19 Timo Kymäläinen, Anne Myyryläinen, Silja Lavonen ja Anniina
Laitala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti